Nieuws

Griepspuit 2021

De jaarlijkse griepspuit voor 2021 staat gepland voor half november, definitieve datum volgt nog. Dit is later dan u van ons gewend bent. Vanwege leveringsproblemen kunnen we helaas niet eerder de griepvaccinatie plannen.

We sturen een oproep naar de patiënten die voor de griepspuit in aanmerking komen, u hoeft ons hiervoor niet te bellen. De personen die in aanmerking komen, zijn mensen met diabetes, een hart, long-, of nierziekte, een verminderde weerstand hebben of personen die ouder zijn dan 60 jaar.

We willen u vriendelijk verzoeken om de oproep mee te nemen, we hebben de streepjescode nodig voor de verwerking van de gegevens.

Patiënten enquête

Huisartsenpraktijk van Oosterhout en Kempinski hecht veel waarde aan de mening van haar patiënten. Graag vragen wij uw mening voor een stelling, klik hier. Alvast bedankt voor het invullen!

Vaccinatie AstraZeneca gepauzeerd

De vaccinatie met het vaccin van AstraZeneca is van 15 t/m 28 maart stilgelegd door het ministerie van VWS. In het buitenland hebben een aantal personen na vaccinatie klachten zoals trombose gemeld. Het is op dit moment niet duidelijk of dit door het AstraZeneca-vaccin komt. Dit wordt in de komende twee weken nader onderzocht in Europa.
Het AstraZeneca-vaccin is in de afgelopen weken geprikt bij mensen geboren in 1956 en 1957, mensen met zwaar overgewicht (een BMI van 40 of hoger), mensen met het syndroom van Down die thuis wonen en bij zorgverleners. Behoort u tot deze groep en bent u in de afgelopen weken met dit vaccin geprikt, dan heeft u mogelijk vragen:

Ik ben met het vaccin van AstraZeneca gevaccineerd, wat moet ik nu doen?

Als u geprikt bent met het AstraZeneca-vaccin en heeft u geen klachten gehad, dan is er geen reden tot zorg.

Alleen als u kort geleden geprikt bent en u krijgt na drie dagen (weer) ziekteverschijnselen met daarbij onverwachte en/of onbekende klachten, en/of grotere of kleinere blauwe vlekjes (puntbloedingen) in de huid, dan luidt het advies om direct contact op te nemen met uw huisarts.

Ik ben nu 1x gevaccineerd met AstraZeneca. Wat betekent dit voor mijn 2e prik?

Tussen de twee vaccinaties met het vaccin van AstraZeneca zit 12 weken. Een 2e prik met hetzelfde vaccin wordt geadviseerd. De eerste vaccins van AstraZeneca zijn in Nederland op 12 februari 2021 toegediend. Voor het moment van de tweede prik zal er meer duidelijk zijn.
U hoeft niet zelf te bellen voor een nieuwe afspraak. Wij nodigen u opnieuw uit wanneer er duidelijkheid is over het vaccin.

 Heeft u nog vragen over dit besluit? U vindt meer informatie op www.corovaccinatie.nl. Ook kunt u met vragen naar het landelijk publieksinformatienummer van de overheid: 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur bereikbaar).

Wilt u meer weten over vaccinatie tegen corona?

In deze folder van de overheid wordt de vaccinatie uitgelegd. Ook kunt u deze video bekijken waarin dit in eenvoudige taal wordt uitgelegd.

Of kijk op Thuisarts.nl voor betrouwbare informatie over de vaccinatie tegen corona.

Wisseling huisarts

Per 1 januari 2021 gaat dokter Steeghs een nieuwe uitdaging aan, namelijk een eigen praktijk in Kerkrade. Wij wensen hem heel veel succes voor de toekomst! Er zal een nieuwe huisarts starten, namelijk dokter Monique Beld. Zij is aanwezig op de maandag en de woensdag.

Nieuwe doktersassistente Liza

Per 25 februari 2021 hebben we een nieuwe doktersassistent, Liza. Ze heeft eerder gewerkt in Landgraaf en komt nu ons team versterken. We wensen haar veel succes en plezier!

Richtlijnen Corona in onze praktijk

Beste patiënten,

Om veilige zorg te kunnen bieden in onze praktijk, en dus besmetting van patiënten en personeel met het coronavirus te voorkomen, vragen wij uw aandacht voor de volgende richtlijnen.

Algemene richtlijnen:

  • Maak u zich zorgen over uw gezondheid? Heeft u klachten? Kijk op thuisarts.nl of u er zelf iets aan kunt doen. Op Thuisarts staat vaak ook wanneer u uw huisarts beter kunt bellen. U kunt ook kijken op moetiknaardedokter.nl
  • Twijfelt u nog? Of worden uw klachten erger? Dan kunt u altijd bellen naar de praktijk. Kom niet zonder afspraak naar de praktijk.
  • De assistente zal vragen of u klachten heeft die passen bij een corona-infectie. Zo weet zij welke zorg op dat moment het beste bij u past, bijvoorbeeld een advies via de telefoon, een afspraak met de huisarts in de praktijk of bij u thuis.
  • Tijdens het spreekuur is er ruimte om 1 klacht te bespreken (of 2 kleine klachten). Het is aan de huisarts om te bepalen of de hoeveelheid klachten die u wil bespreken ook besproken kunnen worden binnen de gereserveerde tijd.
  • Als u een afspraak heeft kom dan alleen, begeleiders wachten buiten.

Veilige zorg in onze praktijk
Onze praktijk is zo ingericht dat aan alle eisen is voldaan om patiënten veilig zorg te kunnen verlenen:

  • Er worden verspreid over de dag minder mensen tegelijk gezien, waardoor de wachtkamer zo leeg als mogelijk blijft en 1,5m afstand gewaarborgd is.
  • Ook zullen alle medewerkers handschoenen en een mondmasker dragen bij lichamelijk onderzoek en bloedprikken.
  • Voor patiënten met klachten die kunnen passen bij een corona-infectie zal een afspraak gemaakt worden op een apart spreekuur of komt de huisarts langs voor een visite.

Coronatest bij de GGD
Indien u klachten heeft die passen bij het corona-virus kunt u voor een test contact opnemen met de GGD op telefoonnummer 0800-1202. Zodra de uitslag bekend is geeft u deze aan ons door, en dan kunnen we beslissen hoe uw klachten verder bekeken kunnen worden. Bent u te ziek om te komen of om naar de GGD te gaan, dan belt u ons en er volgt eventueel een eerdere beoordeling. Meer informatie staat op de site van de GGD ZL.

 

Vragen over Corona?
Voor algemene informatie en vragen over corona verwijzen wij u naar de volgende websites/instanties:

  • Veel informatie kunt u vinden op de website nl. U kunt er ook een ‘zelf-test’ doen.
  • Met al uw vragen over corona kunt u terecht Landelijk informatienummer van het RIVM:0800-1351 van 08:00 tot 20:00 uur
  • Voor uitleg over het coronavirus in begrijpelijke taal én in andere talen, ga naar de website van Pharos.

Corona COVID-19 virus

De RIVM heeft een digitaal Corona dossier aangelegd, waarin de meeste actuele informatie verstrekt wordt. Indien u vragen heeft over het Corona virus, verwijzen wij u graag naar de volgende site: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

Landelijk Schakelpunt (LSP)

Via het Landelijk Schakelpunt delen wij de Professionele Samenvatting van het huisartsdossier met de huisartsenpost. Bent u 's avonds of in het weekend op de huisartsenpost (HAP) geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met onze huisartsenpraktijk. Zo weten wij precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat daartegen is gedaan.

Via het Landelijk Schakelpunt delen wij ook medicatiegegevens van u. Niet alleen met de huisartsenpost, maar ook met apotheken en medisch specialisten. Dat gaat om de medicatie die wij aan u hebben voorgeschreven, maar ook om uw intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen de voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo draagt ook onze huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

Voor meer info verwijs ik u naar de website https://www.volgjezorg.nl/het-lsp

Om bovenstaande uit te voeren, hebben wij uw toestemming nodig. Wij leggen graag vast of u wel of niet (gedeeltelijke) toestemming wil geven hiervoor. U kunt hiervoor contact opnemen met de praktijk.