Dienstverlening

Onze assistentes Daisy Poolen-Huijdts, Sandra Erens-Keulen, Liza van Engelshoven en Nicky Rosbak helpen u bij praktische vragen van organisatorische en medische aard. Zij maken afspraken voor het spreekuur en huisbezoeken, en houden de administratie bij (o.a. wijzigingen in adres en verzekering).

Ook kunt u op afspraak bij de assistentes terecht voor:

• bloeddrukmeting: met een bloeddrukmeter wordt de boven- en onderdruk gemeten in het lichaam. Met deze informatie kan een arts meer te weten komen over de conditie van hart en bloedvaten.
  • bloedonderzoek: er wordt een bloedafname genomen, vaak in de vorm van een vingerprik of via de binnenkant van de elleboog. Een bloedonderzoek wordt ingepland na overleg met de arts.
  • urine-onderzoek: de patiënt wordt verzocht om (ochtend)urine te verzamelen in een urinepotje voor verder onderzoek in het laboratorium. Urinepotjes zijn verkrijgbaar in de apotheek en de praktijk.
  • zwangerschapstest: door urine te testen op HCG waarden, kan de arts een zwangerschap bevestigen of uitsluiten.
  • oren uitspuiten: met een spuit wordt de gehoorgang gereinigd om oorproppen te verwijderen die een blokkade vormen in het oor.
  • hechtingen verwijderen: hechtingen op wonden worden op hygiënische en zorgvuldige wijze verwijderd met een pincet en kleine schaar.
  • injecties, bijvoorbeeld voor vaccinatie: met een injectie wordt er middels een prik, vaak in de bovenarm, entstoffen in het lichaam gebracht om het immuunsysteem alert te maken op ziekteverwekkers.
  • wondbehandeling: bij het behandelen van wonden wordt er gereinigd, ontsmet en eventuele pijnbestrijding verzorgd.
  • wrattenbehandeling: met vloeibare stikstof worden de huidcellen bevroren en sterven deze af. Hiervoor kan dagelijks een afspraak gemaakt worden bij één van onze assistentes.

Overig zorgaanbod:

• POH Kind en Jeugd
  • Diëtetiek
  • Logopedie
  • Cesar therapie
  • Osteopathie
  • Funduscopie
Huisartsencentrum Meerssen - Wachtruimte

Overige dienstverlening

Overige activiteiten die in onze huisartsenpraktijk plaatsvinden volgens afspraak:

• eerste hulp bij ongevallen: bij letsel of acute gevallen kunt u terecht in onze praktijk. Vrije entree.
  • kleine chirurgische ingrepen: zoals het verwijderen van moedervlekken, wratjes, vetbultjes en cysten.
  • ECG-onderzoek: dit een filmpje van het hart op basis van elektrische activiteit. Met een hartfilmpje kunnen bijvoorbeeld hartafwijkingen worden waargenomen.
  • longfunctietest: door middel van een blaastest wordt er nagegaan of er sprake is van vernauwing in de luchtwegen. Een longfunctietest duurt ongeveer een halfuur tot drie kwartier.
  • gewrichtsinjecties: bij pijnlijke gewrichten kan een injectie pijnverlichting geven.
  • inbrengen van spiraaltje: een hormoonspiraaltje wordt in de baarmoeder geplaatst als anticonceptiemiddel.
  • uitstrijkjes voor bevolkingsonderzoek bij vrouwen tussen 30-60 jaar: het betreft een onderzoek naar baarmoederhalskanker waarbij een uitstrijkje wordt gemaakt van de baarmoederhals.
  • periodiek preventief medisch onderzoek: met dit onderzoek worden gezondheidsrisico’s gesignaleerd. Tijdens het onderzoek wordt er o.a. gekeken naar BMI, bloeddruk, cholestrol, hart- & vaat functies, lichaamsverhoudingen en meer.
  • 24 uurs bloeddrukmeting: een bloeddrukmeter wordt op de arm geplaatst en gedurende 24 uur wordt de bloeddruk op verschillende moment gemeten.
  • Doppler-onderzoek: met geluidsgolven luistert de assistente naar de bloedstroom in de armen of benen.

MEER INFORMATIE? THUISARTS.NL!

Kijk voor meer informatie op www.thuisarts.nl. Thuisarts.nl is bedoeld voor mensen die informatie zoeken over gezondheid en ziekten. U kunt de informatie op de website gebruiken:
  • om gezond te blijven;
  • om klachten zelf aan te pakken;
  • als u zich afvraagt wanneer u naar de huisarts moet gaan;
  • als u zich wilt voorbereiden op een gesprek met uw huisarts;
  • als u de uitleg en adviezen nog eens na wilt lezen na een bezoek aan uw huisarts;
  • als u op zoek bent naar meer informatie over een onderwerp.

Huisartsen gebruiken Thuisarts.nl als ondersteuning bij hun voorlichting aan patiënten voor, tijdens en na het consult.

Praktijkondersteuners

De praktijkondersteuners Hilde Hoomans, Ine Hamers, Vincent Janssen en Vivianne Hounjet zijn werkzaam in de praktijk ter ondersteuning van de huisarts en ter verbetering van de kwaliteit van zorg.

Zij begeleiden onder meer patiënten met een chronische aandoening, zoals diabetes mellitus, astma en/of copd, hart-en vaatziekten en ouderenzorg.
De praktijkondersteuners zijn bereikbaar via het telefoonnummer van de praktijk.

Mensen van 60 jaar en ouder, en mensen van alle leeftijden met hart- en vaatziekten, longziekten, diabetes, nieraandoeningen en mensen met weinig afweer lopen extra risico om ernstig ziek te worden door de griep. Als u in deze risicogroep valt wordt u per brief opgeroepen om de jaarlijkse griepvaccinatie in de praktijk te komen halen.

In het huisartsencentrum Meerssen kunt u verder terecht voor diëtiek, houdingstherapie volgens Cesar, logopedie en psychotherapie.